woensdag 5 juni 2013

De weg naar een hit

Veel mensen kijken elke dag wel op YouTube. Ik ook. Ik ben er vooral te vinden voor muziek. Hier ontdekte ik een trend onder de muziekvideo’s.

Zelf vind ik het heel opvallend. Vaak worden nieuwe nummers van tevoren al aangekondigd middels een aankondigingsvideo of making off. Hierin krijg je een klein stukje van de muziek te horen.




Vervolgens wordt er, ongeveer een week later, een lyricsvideo geplaatst. Hierin is het hele nummer te horen en kun je meelezen met de tekst. Zo’n video wordt een typografische animatie genoemd. In een volgende post meer hierover.
 

Uiteindelijk kunnen fans van artiesten bijna niet meer wachten tot de nieuwe clip uitkomt. Het wordt een hype en de social media rondom de artiest staat niet stil.
Als de clip uitkomt, is de missie voltooid. De mens is dus drie video's bezig geweest met jouw nummer.



Het is dus een hele goede marketingtruc om je fans warm te maken en te houden. Je geeft ze een klein stukje en ze willen meteen méér méér méér. Zeker de echte ‘brandloyals’, deze blijven steevast aan je product/merk/artiest hangen. Via social media gaan de filmpjes rond en worden muziekliefhebbers nieuwsgierig. Zo gaat de weg van ‘'een nummer’’ naar een regelrechte hit. Hetzelfde proces loopt men ook vaak in de Communicatiebranche.

 

1 opmerking:

  1. Wow, bijna anderhalf jaar aan 1 nummer gewerkt, wat lang!! En dat het inderdaad zo verloopt qua bekendmaking, wel apart. Leuk liedje is het :)

    BeantwoordenVerwijderen