Zelf vind ik het heel opvallend. Vaak worden nieuwe nummers
van tevoren al aangekondigd middels een aankondigingsvideo of making off. Hierin
krijg je een klein stukje van de muziek te horen.
Vervolgens wordt er, ongeveer een week later, een
lyricsvideo geplaatst. Hierin is het hele nummer te horen en kun je meelezen
met de tekst. Zo’n video wordt een typografische animatie genoemd. In een
volgende post meer hierover.
Uiteindelijk kunnen fans van artiesten bijna niet meer
wachten tot de nieuwe clip uitkomt. Het wordt een hype en de social media rondom
de artiest staat niet stil.
Als de clip uitkomt, is de missie voltooid. De mens is dus drie video's bezig geweest met jouw nummer.
Als de clip uitkomt, is de missie voltooid. De mens is dus drie video's bezig geweest met jouw nummer.
Het is dus een hele goede marketingtruc om je fans warm te
maken en te houden. Je geeft ze een klein stukje en ze willen meteen méér méér
méér. Zeker de echte ‘brandloyals’, deze blijven steevast aan je product/merk/artiest
hangen. Via social media gaan de filmpjes rond en worden muziekliefhebbers
nieuwsgierig. Zo gaat de weg van ‘'een nummer’’ naar een regelrechte hit. Hetzelfde proces loopt men ook vaak in de Communicatiebranche.
Wow, bijna anderhalf jaar aan 1 nummer gewerkt, wat lang!! En dat het inderdaad zo verloopt qua bekendmaking, wel apart. Leuk liedje is het :)
BeantwoordenVerwijderen